En liten, privat, foreldreeid barnehage

Bergerkollektivet barnehage ble formelt stiftet 2. januar 1989, men ble opprettet allerede høsten 1974. Barnehagen ble opprettet fordi åtte lærerfamilier manglet barnehageplass til sine barn. I utgangspunktet het barnehagen ”Berger kollektive dagmammaordning”.

Det er foreldrene som eier og driver barnehagen, hvor det øverste organet er Foreldrerådet. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene, og bidra til at samarbeidet mellom foreldregruppen og barnehagen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet innkalles til Generalforsamling innen medio mars. Her diskuterer man aktuelle saker rundt drift, økonomi, samt eierstyrets beretning. Dette er også forum for eventuelle vedtektsendringer.

Av foreldrerådet velges representanter til Eierstyret. Eierstyret består av styreleder og to til tre styremedlemmer. Administrativt er virksomhetens drift underlagt barnehagens eierstyre, som har det økonomiske ansvaret. Eierstyret har jevnlige styremøter med barnehagens styrer. Agendaen er saker vedrørende driften av barnehagen.