Om barnehagen

Bergerkollektivet barnehage er en organisasjon med et ideelt, ikke økonomisk formål. Barnehagen ble formelt stiftet 2. januar 1989, men ble opprettet allerede høsten 1974 fordi åtte lærerfamilier manglet barnehageplass til sine barn. I begynnelsen het barnehagen ”Berger kollektive dagmammaordning”.

Organisering:

Det er foreldrene som eier og driver barnehagen, hvor det øverste organet er Foreldrerådet. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene, og bidra til at samarbeidet mellom foreldregruppen og barnehagen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet innkalles til Generalforsamling innen medio mars. Her diskuterer man aktuelle saker rundt drift, økonomi, samt eierstyrets beretning. Dette er også forum for eventuelle vedtektsendringer. Av foreldrerådet velges representanter til Eierstyret. Eierstyret består av styreleder og to til tre styremedlemmer. Administrativt er virksomhetens drift underlagt barnehagens eierstyre, som har det økonomiske ansvaret. Eierstyret, styrer og en representant fra personalet deltar på styremøter, og tar seg av saker vedrørende driften av barnehagen.

Beskrivelse:

Bergerkollektivet Barnehage er en én avdelings barnehage med plass til 18 barn fra 2 - 6 år. Vi kan tilby plass til barn i alderen 2 - 6 år, så fremt barnet fyller 2 år i løpet av oppstartsåret. Vi er fire ansatte som holder til ved Bergerbanen i Nesodden Idrettsforenings ”gamle” forsamlingshus. Vi er tre ansatte på jobb hver dag, og har faste vikarer som vi benytter.

Generell informasjon:

Barnehagen åpner kl. 07:30 og stenger 16:15 alle ukedager. Kjernetiden er fra 09.30- 14.30. Det vil si at i dette tidsrommet har vi ulike aktiviteter og ønsker derfor at barnet skal være her. Vi har en strukturert og forutsigbar hverdag og en månedsplan vi følger her i barnehagen. Dagene begynner ofte med frilek før vi har ryddetid og styrte aktiviteter. Vi har deretter samlingstund, håndvask og lunsj. Her spiser vi alle sammen, voksne og barn. Etter lunsj går vi ut, og er gjerne ute resten av dagen. Ettermiddagsmat ca 14.30.

Uka vår ser for tiden slik ut; Mandag har vi forming. Tirsdag jobber vi med tema og har smøretrening med hjemmelagde ferske rundstykker. Onsdag har vi turdag. Torsdag har vi musikk og maxiklubb. Fredag har vi gym eller sangleker. Vi har samlingsstund to dager i uken hvor vi synger sanger, øver på regler, leser eventyr og lærer masse spennende.